Translating America

Cum a devenit filosofia post-structuralistă teorie critică americană: rolul revistei October in reinventarea istoriei artei
26.05.2021

Credite foto: Jasper Johns, Three Flags, 1958

In pofida multiplelor sale neajunsuri care privesc ignorarea culturilor și artei post- și de-coloniale in constelația globală a artei contemporane de după 1989, importanța revistei new-yorkeze October în regândirea disciplinară a istoriei artei pe fundamente teoretice este indeniabilă.

Prin intermediul unor istorici de artă precum Rosalind Krauss, Hal Foster, Benjamin H. D. Buchloh si David Joselit, asociați acestei reviste, concepte provenind din filosofia poststructuralistă dezvoltată în Franța deceniilor 6, 7 și 8 ale secolului trecut de Roland Barthes, Michel Foucault, Jacques Lacan, Jacques Derrida si Gilles Deleuze au fost împrumutate în câmpul disciplinar al istoriei artei. Prin acest exercițiu al traducerii transdisciplinare, filosofia și-a schimbat însă și denumirea, devenind teorie critică.
Atelierul analizează modul în care unele concepte filosofice precum discurs, diferență, ecran sau asamblaj s-au transformat în instrumente de lectură critică pentru istoricii de artă nord-american, dând naștere unor metode de analiză a artei contemporane descrise drept ”analiza discursului” sau ”deconstrucție aplicată”, precum și consecințele lor asupra modului în care poate fi (re)scrisă istoria artei contemporane, mutând accentul către analiza acțiunii artei în câmpul cultural la conturarea căruia aceasta contribuie.

Cristian Nae este conferențiar univ. dr. habil. în cadrul Facultății de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte din Iași, România, unde predă estetică, teorie critică, studii expoziționale și istoria artei contemporane. Este doctor în filosofie al Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A primit granturi și burse de cercetare din partea Fundației Erste, Fundației Getty și a Institutului de Studii Avansate Colegiul Noua Europă din București și a CNCS-UEFISCDI. A participat în programul internațional CAA-Getty în 2012, 2017 și 2021 și este membru al Comitetului internațional al College Arts Association din SUA. Studiile sale au fost incluse în volume colective precum Art History in a Global Context (Wiley-Blackwell, 2020), Realisms of the Avant-Garde (de Gruyter, 2020), Performance Art in the Second Public Sphere (Routledge, 2018) sau Curating Eastern Europe and Beyond: Art Histories through the Exhibition (Peter Lang, 2013). Recent, a (co-)editat publicațiile Cadre (In)vizibile (Idea, 2019) și Romanian Contemporary Art 2010-2020 (Hatje Cantz, 2020).