Visual Art

On Cinema
07.10 – 13.11.2022

În perioada 7 octombrie – 13 noiembrie au fost organizate, în interiorul Rezidenței9, o serie de șase ateliere de filosofie și cinema, moderate de Emilian Mărgărit și Călin Boto, lectori invitați fiind: Mihai Ometiță, Constantin Vică, Veronica Lazăr, Christian Ferencz-Flatz, Radu Uszkai, Raluca Oancea.

Emilian Mărgărit este specializat în filosofie franceză contemporană și din 2011 este doctor în filosofie al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A plecat cu burse de cercetare doctorală și postdoctorală în Germania și Franța (2010-2013). A publicat articole, recenzii și studii în volume colective (Imagine şi text, coord. George Bondor, Cristian Nae, Ed. UAIC, 2013) și reviste de specialitate (Meta: Research in Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy, UAIC Iași, 2009-2012). Din 2014 se stabilește în București și activează ca PR, copywriter, analist, curator independent. A publicat articole dedicate artelor contemporane la Revista Arta, ODD THEORY (2018) și studii despre minorități lingvistice în volume colective. Este cofondator al asociației Image and Sound, cursant al programului post-gradual Cultural Management Academy 2017 și coordonator de proiecte culturale axate pe zona de cercetare practică și teoretică a artei contemporane.

Călin Boto este critic de film și curator, în definitiv șomer. A participat la ateliere internaționale de critică de film în Varșovia, Palić, Sarajevo și Locarno (2018-2021) ca mai apoi să primească Premiul „Ion Cantacuzino” pentru publicistică cinematografică din partea Uniunii Cineaștilor din România (2021). Face parte din redacția Films in Frame, FIPRESCI, comitetul de selecție al BIEFF, columniștii Revistei Arta și colaboratorii Revistei Film. Se ocupă de secțiunea retrospectivă a festivalului ART200. De-a lungul ultimului an a curatoriat selecții de cinema românesc mut pentru proiectele intermedia ale asociației Image and Sound („Short Sounds”, „Ficțiuni sonore”, „Fictitious Nonfiction”), precum și o parte a expoziției „Aici.Acum” (Rezidența9). Radu Jude (sau vreun PR de-al lui) l-a numit privighetoarea de aur a criticii de film din România.

Odată cu creșterea numărului de evenimente dedicate cinemaului putem evalua și oportunitatea unor ateliere in format dialogic, necesare pentru a decela contextele culturale ale filmului ca produs artistic, în cadrul industriei globalizante a producției și distribuției de imagine, dar si de a dezvolta spiritul critic si capacitatea de a analiza contexte valorice puse in joc de imagini, concepte si narațiuni cinematografice.
Plecând de la perspectiva liniară în pictură și mai târziu de la aparatul de fotografiat putem spune că imaginea-reprezentare era înțeleasă cultural și condiționată tehnic de capacitatea de a „fixa” realitatea. Odată cu transformarea mediilor clasice de producere și transmitere a imaginii (Cinema, TV) și mult mai radical cu WWW, vorbim despre internalizarea soluțiilor tehnice de manifestare a „vieții sociale” în/prin social media, programe complexe de operare și o plaja nesfârșită de aplicații mobile, care generează un flux incontinent de imagine (statică – foto, dinamică – video și hibridă – Gif). Simptomatice sunt, în acest sens, analizele filosofului „media” Vilém Flusser, care situa evenimentul de „televizare a Revoluției Române” din 1989 ca moment paradigmatic prin răsturnarea radicală a raportului dintre realitate si imagine (reprezentare).
Cinematografia deschide prin conținutul și tematizările implicite un raport speculativ, aproape filosofic, cu propriul mediu (imagine) și lumea vieții. În acest sens, cele șase ateliere propun un context interogativ al conținutului de imagine, diferite strategii de interpretare și poziționare (etică și filosofie contemporană, critică de film și artă, studii media) în raport cu imaginea de film, și un format dialogic dinamic compus din doi moderatori și lectorii invitați.

Discuțiile preliminare, de pregătire a atelierelor, și textele ce au fost elaborate de lectori ca suport pentru întâlniri vor forma, în final, o serie de eseuri și analize, incluse într-o publicație digitală cu descărcare gratuită (aici). Prezentările atelierelor, dar și înregistrările video sunt disponibile în paginile corespunzătoare de mai jos:

Filmul ca vis: estetica cinemaului și Wittgenstein citindu-l pe Freud

Filmul ca vis: estetica cinemaului și Wittgenstein citindu-l pe Freud

Filmul de anticipație: etică prin imersiune cinematică

Filmul de anticipație: etică prin imersiune cinematică

Prezentism și regim de istoricitate în filmul istoric

Prezentism și regim de istoricitate în filmul istoric

Critica filmului postconceptual

Critica filmului postconceptual

Filmul ca laborator moral

Filmul ca laborator moral

Spațiul afect în film și instalații video

Spațiul afect în film și instalații video

Coordonatori proiect: Emilian Mărgărit, Elena Dobîndă
Asistent proiect, redactor publicație: Ionuț Tudor
Moderatori: Emilian Mărgărit, Călin Boto
Identitate vizuală, grafică publicație: Daniel & Andrew Studio Design
Foto, video: Petre Fall
Suport tehnic: Sorin Grigoreanu
Comunicare, corectură publicație: Elena Dobîndă

Organizator: Image and Sound
Parteneri: Rezidența9 (prin Fundația9), CCIIF (Centrul de Cercetare a Istoriei Ideilor Filosofice)
Parteneri media: CCEA (Centrul de Cercetare în Etică Aplicată), Observator cultural, Revista Zeppelin

Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.