Ficțiuni Sonore

O noapte de pomină (1939)
05.11.2021

Credite foto: Arhiva Națională de Filme

film parțial fără sunet*, comedie, digitalizat pentru prima oară, durată: 54 minute
muzică: Irinel Anghel

Regie: Ion Şahighian
Scenariu: Tudor Muşatescu
Imagine: Louis Behrend
Muzică (sunet original): Paul Constantinescu
Actori: George Timică, Dina Cocea, Ion Popescu-Gopo
Producător: Ciro-Film

*film realizat ulterior apariției sunetului în România, însă o mare parte din banda sonoră s-a pierdut de-a lungul timpului

O noapte de pomină e dintre acele filme ce merg la sigur; nici prea feroce-n comedie, nici prea pătimaș în povestea de dragoste și cu-atât mai puțin dramatic de-a lungul momentelor de cumpănă ale protagonistului, Dumitru Dumitrescu, zis Mitică (George Timică, același din Maiorul Mura). Însă toate aceste cumpătări ale filmului, parcă făcute după mărimea protagonistului său, nu-i decid rateul; din contră, mai degrabă pun cap la cap premisa de la care Ion Șahighian, regizorul mai-cunoscutului Datorie și sacrificiu (1925), alături de veteranul Timică și scenaristul Tudor Mușatescu, pornesc în pariul simpatiei – cam câtă poate sustrage acest Mitică Dumitrescu de la spectatori? Pe fundalul unor interioare generice, unde se zărește la un moment dat tânărul figurant Ion Popescu-Gopo, narațiunea îl servește generos pe bătrânul jovial; după o viață muncită, acesta-i la un pas de a-și împlini ambiția, „nu atât o ambiție cât o dorință”: să aibă casa lui, undeva la marginea Bucureștiului. Ce să mai?; o viață trăită scrupulos și sărăcită de extravaganțe, pe care n-ai cum s-o judeci în momentul în care tânjește după un derapaj pe nume Lulu, de profesie artistă de noapte. Iar când totul pare s-o ia la vale, ei bine, n-are cum să-ți scape noblețea cu care Dumitrescu rămâne suplu în fața îngreunării.

Irinel Anghel (n. 1969) este artist interdisciplinar, performer vocal, compozitoare, sound artist, performance artist. A absolvit Universitatea de Muzică din București, secţia Muzicologie (1994) şi secţia Compoziție (1996). Este doctor în ştiinţe muzicale din 2003 și absolventă a programului postdoctoral (MIDAS) în cadrul UNMB (2013). Creaţia ei componistică este compusă din lucrări instrumentale, lucrări simfonice şi muzică de teatru. Lucrările sale s-au bucurat de succes şi pe plan internaţional, fiind interpretate în Suedia, Germania, Belgia, Franţa, Elveţia, SUA, Japonia etc. În ultimul timp activitatea ei este dedicată artei interdisciplinare, hibride, de fuziune si performance art-ului, fiind adepta artei experiențiale cu detente suprarealiste. Irinel Anghel a fost distinsă cu mai multe premii, cum ar fi Premiul „Uchimura” acordat de Institutul Internaţional de Teatru (UNESCO) pentru muzica spectacolului de teatru „Amanții însângerați”(2002), Premiu de creație – lucrarea “Chimeres” (Pepinieres Europeennes pour Jeunes Artistes, Mons, Belgia), Bursa Camajani (New York University, 2003), The 2003 International New Music Consortium Award (New York) etc.

Înregistrarea dialogului dintre Călin Boto și Gabriela Filippi cu privire la cinemaul timpuriu românesc și filmul „O noapte de pomină” al lui I. Șahighian:

Gabriela Filippi este cadru asociat al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București și predă mai multe cursuri legate de istoria filmului românesc. Teza ei de doctorat tratează modul de organizare și practica estetică a cinematografiei românești în prima parte a regimului comunist. Împreună cu Andrei Gorzo a coordonat volumul colectiv Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc„nouăzecist” (Tact: 2017), unde a publicat eseul „Comori ascunse. Receptarea după 1989 a filmelor interzise în perioada comunistă”. Alte publicații: „Representing Modern Romania in the Musical of the State Socialist Period”, în Ewa Mazierska și Zsolt Gyori (coord.), Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe (Bloomsbury Academic: 2018), și „Our Manager: The Myth and Its Era”, în Irina Trocan (coord.), Romanian Cinema Inside Out: Insights on film Culture, Industry and Politics 1912-2019 (ICR: 2019). A susținut mai multe conferințe și prelegeri internaționale despre cinematografia românească. A curatoriat, în colaborare cu Alexandra Safriuc, expoziția Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (MARe, 2020).