Possible Sounds
15.05.2020
POSSIBLE SOUNDS OF EARLY CINEMA este un experiment audiovizual ce-și propune atât activarea interesului pentru zonele de nișă ale producției artistice (film mut/ muzică experimentală), cât și schimbarea paradigmei de „acompaniament muzical”. Compozițiile sonore reprezintă reflexul sensibilității artiștilor față de conținutul afectiv, narativ și cultural al imaginii de film, în acord cu stilul și tehnicile proprii. De asemenea, este rezultatul unui proces intim de adaptare la contextul astfel creat, ce poate trasa direcții inedite de interpretare și evoluție a vocabularului muzicii experimentale.
Simina Oprescu (n. 1993) este sound artist, artistă video și mixed media care trăiește în București. A absolvit Facultatea de Fotografie și Imagine Dinamică la Universitatea Națională de Artă din București și un an în departamentul de compoziție acusmatică a Conservatorului Royal din Mons, Belgia. Artista se concentrează pe mai multe planuri, de la modul în care imaginea fixă și imaginea în mișcare se potențează reciproc, până la utilizarea sunetului ca modalitate de exprimare, cu sau fără imagine ca mediu constitutiv. Simina Oprescu este o prezență din ce în ce mai vizibilă pe scena românească alternativă de muzică electronică, cât și în străinătate. Folosind diferite instrumente, obiecte sonore și programe digitale pentru explorarea sunetului, live-urile sale sunt mereu inedite și complexe.
Sillyconductor (Cătălin Matei, n. 1980) e un sound artist care activează sub mai multe pseudonime. A realizat programarea audio pentru performance-uri şi instalaţii audio la numeroase festivaluri din țară, cât și din afară: Rokolectiv Festival (Bucureşti), ICAS Suite by Club Transmediale (Germania), CrackFestival (Italia), Insomnia Festival (Norvegia) etc. Sub numele de Sillyconductor, e implicat în mai toate activitățile care presupun producție și înregistrare muzicală, de la înregistrări din interiorul orgilor de biserică (proiectul Metaorganum), la muzică de teatru, instalatii sonore (100 Catronomes) sau obiecte sonore (Pianosaurus). Uneori performează la Ipad alături de Ansamblul Hyperion International, fondat și condus de Iancu Dumitrescu, sau organizează workshopuri pentru copii cu dizabilitați de auz, bazate pe vibrații și stimuli vizuali, încercând să combine știința, referințele clasice și umorul absurd în creațiile sale.
Foto @Rokolectiv 2012.
Somnoroase Păsărele (Gili Mocanu, n. 1971) artist vizual, poet, muzician. Din 2002, expune în muzee și galerii de artă din țară, cât și în străinătate: 2007 – Muzeul Küppersmühle/ Duisburg, Germania şi Kunstraum NOE/ Viena, Austria; 2011 – The Performance Art Institute/ San Francisco, SUA etc. Ca artist sonor, Gili Mocanu alias Somnoroase Păsărele, e axat atât pe secvențe improvizate pornind de la instrumente live, cât și pe sampling, abordând metode specifice free-jazz-ului și avangardismului plin de aritmii și sincope. A fost invitat la festivaluri și evenimente de muzică experimentală: SIMULTAN Festival (Timișoara, 2011), Dvorak Marathon la Berlin Konzerthaus (2013), In Context/Slanic Moldova (2018), Mirage Festival (Lyon, 2019) etc.
Miron Ghiu (n. 1980) în tinerețe olimpic internațional la filosofie și jurnalist specializat pe muzică și noile media, practică sonorități experimentale de peste 10 ani, atât singur cât și ca membru al duo-ului de ambient/ drone/ noise, Nava Spațială. Îi place să se inspire din tehnicile de lucru dadaiste și deconstructiviste, jucându-se cu întâmplarea și cu improvizația. Se simte cel mai bine în galerii de artă și în săli de spectacol, având la activ până acum sound design-ul câtorva piese de teatru, jucate în diverse spații variind de la subsoluri reconvertite până la scena teatrului Odeon („Videograme de Realitate”, r. Cinty Ionescu, Galeria Aiurart, 2012; „Urme de distrugere pe Marte”, r. Cinty Ionescu, Teatrul Odeon, 2013). Activează și ca DJ. Majoritatea muzicii compuse de el, ambientală sau noise, poate fi găsită pe multe conturi de Soundcloud, dar și pe discuri scoase de-a lungul și de-a latul globului.
Foto: Michele Bressan @Minister.
Dragoș Mărgineanu (n.1988) sound artist, sound & light designer (unteatru), cu studii în Sound Arts & Design la University of the Arts London și Arta Sunetului de Film la UNATC I.L. Caragiale. Are o bogată colaborare în domeniul designului de sunet și lumină de teatru: „Pescărușul” (r. Andrei Șerban, unteatru, 2018); „Eine Kleine NachtMusik” (r. Gigi Căciuleanu, unteatru, 2017); „Singularity” (r. Mariana Cămărășan, Teatrul de Artă, 2017) etc. Dragoș Mărgineanu a creat ambianța sonoră pentru proiecția filmelor mute din cadrul evenimentului „Retrospecţii. Filme din Interbelic”(2018). Artistul fost selectat la primele două ediții ale Re-GENERATOR. Micro-festival de arte performative, organizat de Teatru Fix (Iași, 2019). Axat pe explorarea relațiilor între planul sonor și cel vizual, utilizează diverse tehnici și instrumente, de la compoziție clasică la improvizație electronică, fotografie, bricolaj.
Foto: Malina Moncea @Teatru Fix 2019.