Vizual

Translating America
06.04 – 15.11.2021

Proiectul propune o cartografiere subiectivă a artei și criticii vizuale nord-americane în cadrul a cinci ateliere susținute de: Diana Marincu, Bogdan Ghiu, Cătălin Gheorghe, Cristian Iftode, Cristian Nae.
Moderator: Emilian Mărgărit.

Atelierele au urmărit să atragă atenția asupra unor autori, curente și artiști semnificativi pentru arta și critica de artă contemporană nord-americană, cu rezervele firești de incompletitudine. În acest sens, titlul proiectului și al publicației marchează simultan, atât direcția de înțelegere al unui context cultural complex, cât și efortul acestor ateliere/publicației digitale. Actul de traducere nu este o simplă translatare a unor parametrii culturali, ci un mod de cunoaștere și repliere existențială. În raport cu evenimentele ce vor fi indicate ca reper discursiv, să nu uităm că nu pot fi disociate de o istorie a efectelor/interpretărilor survenite și în egală măsură, să nu omitem că doar prezentul decide sensul „real” al trecutului.

În ceea ce privește intenția proiectului: am evitat, cu totul, supoziția unui cadru „transparent”, ce poate fi evidențiat progresiv urmărind un telos al artei moderne. Prin urmare, atât volumul cât și atelierele grupează transversal „subiecte” ale artei și/sau criticii nord-americane ale secolului trecut: Cătălin Gheorghe urmărește operaționalizarea politică a expresionismului abstract (prima avangarda americană) în anii ’50 ca modalitate reflectată în/de conflictele ideologice dintre SUA și URSS; Bogdan Ghiu speculează relevanța pragmatismul lui J. Dewey pentru decantarea experienței artistice, sub auspiciile unei noi estetici a întâlnirii, prin intermediul unor autori ca Bruno Latour, Baptiste Morizot și Estelle Mengual; Diana Marincu detaliază, în interiorul mediului politic și cultural al anilor ’70, o serie de practici artistice și curatoriale paradigmatice, nu doar pentru istoria artei, cât și/prin replierile artistice ale prezentului;  Cristian Nae tematizează elementele de forță ale criticii de artă fondate în jurul revistei October, în siajul French Theory și al interpretărilor canonizate ale Rosalindei Krauss, Hal Foster și David Joselit; Cristian Iftode ne propune, în același timp: un studiu introductiv al esteticii analitice (mai mult decât binevenit!) dar și o radiografie a unor teme, surse filosofice și argumente specifice esteticii analitice, având în atenție autori precum George Dickie și Arthur Danto.

Întâlnirile s-au desfășurat în perioada 29 august – 26 septembrie, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (str. I.L. Caragiale, nr. 32, București). Prezentările atelierelor, cât și înregistrările audio-video sunt disponibile în paginile corespunzătoare de mai jos:

Practici curatoriale din anii 1970 în America și gesturile artistice din sfera criticii instituționale

Practici curatoriale din anii 1970 în America și gesturile artistice din sfera criticii instituționale

Pragmatismul artei și aventurile transatlantice ale suprarealismului

Pragmatismul artei și aventurile transatlantice ale suprarealismului

Suprematismul american. Reprezentarea politicului în practicile avangardei culturale

Suprematismul american. Reprezentarea politicului în practicile avangardei culturale

Estetica analitică: nominalism, teorie instituțională, funcționalism revizitat

Estetica analitică: nominalism, teorie instituțională, funcționalism revizitat

Cum a devenit filosofia post-structuralistă teorie critică americană: rolul revistei October in reinventarea istoriei artei

Cum a devenit filosofia post-structuralistă teorie critică americană: rolul revistei October in reinventarea istoriei artei

Coordonator proiect: Emilian Mărgărit & Elena Dobîndă. Moderator ateliere: Emilian Mărgărit. Asistent proiect: Ionuț Tudor. Identitate vizuală & design publicație digitală: Bogdan Ceaușescu. Foto & video & audio: PRISMA Film. Comunicare: Elena Dobîndă.
Organizator: Image and Sound.
Parteneri: Rezidența BRD Scena9 (prin Fundația9), CCIIF – Centrul de Cercetare a Istoriei Ideilor Filosofice (Facultatea de Filosofie, Universitatea București), PRISMA Film.
Parteneri media: ArtEncounters, Revista ARTA, PROPAGARTA.

Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect co-finanțat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul Programului București – Oraş deschis 2021. Conținutul acestei pagini nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primărie Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa: www.arcub.ro.