Possible Sounds of Early Cinema

Manasse
30.05.2020

1925, film mut, dramă, durata: 84 minute
ambianță sonoră: Dragoș Mărgineanu

„Manasse” este o dramă pe tema intoleranţei religioase, pe fundalul unei povești de dragoste între un creștin-ortodox, Matei Frunză, și o evreică, Lelia, nepoata lui Manasse Cohen. Scenariul e semnat de Scarlat Froda (adaptare după piesa omonimă a lui Ronetti-Roman), operator fiind Vasile Gociu.

Din distribuția filmului fac parte Romald Bulfinski în Manasse, Maria Ciucurescu în Ester,  Iosif Kamen în Zelig Șor. Pe jocul acestor trei personaje a fost structurată și concepția regizorală a acestui film, în care un element esențial al conflictului este înfruntarea a două concepții de viață, una patriarhală, vetustă, osificată în tradiții anacronice, și alta, cu elemente liberale, modernă. Regizorul contracarează dramatismul tramei cu câteva personaje de spirit, cum este și misitul sărac, vagabond, plin de umor, Zelig Șor, sau Ester, căreia marea actriță i-a subliniat trăsăturile specifice prin resurse comice perfect adaptate cinematografului.

Jean Mihail (1896-1963), regizor de film, scenarist, autorul volumului „Filmul românesc de altădată” (1963). Absolvent al Conservatorului de Artă Dramatică din București (promoția 1919). Dedicat artei cinematografice, a efectuat călătorii de studiu în Germania și Franța. Ucenicie la studiourile cinematografice din Viena. A debutat în 1923, ca regizor secund, cu melodrama berlinezului Alfred Halm, „Țigăncușa de la iatac”. În 1924 a avut loc premiera lungmetrajului său de debut, „Păcat”. În 1925 regizează „Manasse”, considerat filmul anului. Urmează numeroase producții, alte eforturi și eșecuri sau proiecte abandonate, dar care au contribuit la dezvoltarea filmului românesc în fiecare dintre etapele sale, din anii filmului mut până în anii ’60, realizând deopotrivă film documentar şi film de ficțiune, comedie şi dramă, ecranizări sau filme după scenarii originale. De menționat, premiul obținut cu documentarul „Rapsodia rustică” la Festivalul Internațional al Filmului de la Cannes, în 1946. („Istoria filmului românesc 1897-2017”, Călin Căliman, 2000)