The Message is the Medium

Țesătura imaginii și cultul vizualului
18.10.2020

Adrian Bojenoiu pune în discuție istoria recentă a instituțiilor independente românești din sfera artelor vizuale, având ca studiu de caz Club ElectroPutere.

Trecerea de la cultura cunoașterii la cultura comunicării marchează o logică a substituției: de la codul bazat pe text la codul cultural bazat pe producția și distribuția de imagine. În ultimele două decenii, producția și emisia de imagini a devenit practica comunicațională de bază a culturii globale. Dacă această practică a aparținut în totalitate artei, astăzi ea a devenit cea mai populară formă de comunicare care țese și întreține interstițiul social. În aceste condiții, cum se repoziționează instituțiile de artă în raport cu producția în masă a imaginilor? Care mai poate fi rolul instituției de artă în contextul în care construcția de imagine a devenit o practică independentă și la îndemâna oricui?

Adrian Bojenoiu este curator independent, doctor în filosofie și cercetător postdoctoral, profesor asociat la Universitatea București, unde predă istoria artei contemporane românești. Cercetarea sa în domeniul artei se concentrează asupra studiului imaginii și a practicilor artistice contemporane. Din 2009 este cofondator, alături de Alexandru Niculescu, al Centrului pentru Cultură Contemporană Club ElectroPutere, coautor al proiectului curatorial „Romanian Cultural Resolution – documentary” ce a reprezentat România în 2011 la Bienala de Artă de la Veneţia și coeditor al catalogului „Romanian Cultural Resolution” (Hatje Cantz, Berlin, 2011); din 2012, coinițiator al Bienalei Mobile. În cadrul CEP, Adrian Bojenoiu dezvoltă din 2016 programele ElectroPutere AIR (Artist In Residence) și Galeria ElectroPutere, cu numeroase expoziții solo și de grup, precum și participări la târguri internaționale (Art Market Budapest 2019). În 2019, Adrian Bojenoiu și Cristian Nae au curatoriat expoziția „Rethinking The Image of The World: Projects and Sketches” (Complexul Muzeal MILL, Belgia), în cadrul celei de-a 27 a ediţie a Festivalului Europalia. Coeditor și coautor al volumului „Romanian Contemporary Art 2010-2020. Rethinking The Image of The World: Projects and Sketches” (Hatje Cantz, 2020).